ESSENZ EISEN COMPLEX (Komplex železa)

BEZ LEPKU VEGAN FRIENDLY BEZ LAKTÓZY
Značka: Essenz
€0
Skladom

Výživový doplnok obsahuje železo v dvoch rôznych zlúčeninách (bisglycinát železitý a citrát železitý), čo vedie k lepšej vstrebateľnosti. Železo prispieva k správnej tvorbe červených krviniek a hemoglobínu, k správnemu prenosu kyslíka v tele, k správnemu fungovaniu imunitného systému a k zníženiu vyčerpania a únavy. Vitamín C zvyšuje vstrebávanie železa. Kyselina listová prispieva k správnej tvorbe krvi, k správnemu fungovaniu imunitného systému a k zníženiu vyčerpania a únavy. Vitamín B12 prispieva k správnej tvorbe červených krviniek a zohráva úlohu v procese delenia buniek. Kyselina listová a vitamín B12 prispievajú k správnej látkovej premene homocysteínu. 

Detailné informácie

Podrobný popis

Prečo je železo také dôležité? 

Železo je stopový prvok a podieľa sa na mnohých procesoch v ľudskom tele. Pretože je to dôležitá súčasť červeného krvného pigmentu, hemoglobínu , železo sa podieľa na transporte kyslíka v krvi a tým na zásobovanie buniek nášho tela kyslíkom. Železo je tiež dôležité pre ukladanie kyslíka vo svaloch a pre funkciu mnohých rôznych metabolických procesov a pre funkciu mnohých enzýmov.

 

Naše telo obsahuje v priemere 4 - 5 g železa. Väčšina z neho, asi 65%, sa nachádza v hemoglobíne červených krviniek, asi 20% ako zásobné železo ( feritín ) v pečeňových bunkách a v spojivovom tkanive. Pretože železo je nevyhnutné pre toľko funkcií v tele, naše bunky by mali mať vždy dostatok železa. Telo si nedokáže samo vyrobiť železo, preto by sme ho mali prijímať prostredníctvom stravy. Náš inteligentný organizmus dokáže tiež mimoriadne efektívne recyklovať železo. Asi 90% dennej spotreby železa pochádza zo železa, ktoré telo recykluje, hlavne z rozkladu starých červených krviniek.

Najmä ženy častejšie trpia nedostatkom železa v dôsledku mesačnej straty krvi menštruáciou, ale nedostatok železa sa môže vyskytnúť aj častejšie počas tehotenstva, u športovcov alebo u rastúcich detí .

Dôsledky nedostatku železa

Nedostatok železa je najbežnejším nedostatkom živín na svete. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie WHO sú asi 2 miliardy ľudí nedostatočne zásobené železom. V priemyselných krajinách majú príliš nízku hladinu železa hlavne tehotné ženy a deti. Približne. tri štvrtiny postihnutých sú ženy v plodnom veku, pretože v dôsledku menštruácie neustále strácajú železo.

Príliš málo železa v tele môže spôsobiť bolesti hlavy, letargiu, vypadávanie vlasov, nespavosť, chronickú únavu a tiež lámavosť nechtov, nepokojné nohy a otvorené ústa. V závislosti od toho, aký závažný je nedostatok železa, môžu sa vyskytnúť ďalšie príznaky anémie  - napríklad bledá pokožka a sliznice a všeobecne zlý výkon. 

Čo robiť v prípade nedostatku železa

Takmer všetky potraviny obsahujú železo, vrátane zeleninových potravín, ako sú semená a jadrá obsahujúce olej (tekvicové semená, ľanové a sezamové semiačko), strukoviny (sója, šošovica), amarant , quinoa , proso a ovos, ako aj zelená zelenina. Obsahujú dokonca viac železa na 100 g ako mäso, ktoré sa všeobecne považuje za obzvlášť dobrý zdroj železa. Telo bohužiaľ nemôže absorbovať železo z rastlinných potravín tak dobre ako železo z mäsa a rýb. Ale aj najmenšie množstvo vitamínu C alebo kyseliny citrónovej v ovocí a zelenine alebo kyseliny mliečnej v kyslej kapuste enormne zvyšuje absorpciu železa. Na druhej strane napríklad káva, čierny čaj a víno sťažujú vstrebávanie železa. Chytrou kombináciou potravín sa dá ľahko zlepšiť dostupnosť železa z rastlinných potravín.


Čo robí kyselina listová?

Kyselina listová je nevyhnutná pre dozretie červených krviniek v kostnej dreni. Podieľa sa tiež na dozrievaní určitých bielych krviniek a pomáha budovať zdravý imunitný systém. Ovplyvňuje tiež tvorbu krvných doštičiek, a preto je nevyhnutná pre zrážanie krvi.


Spolu s vitamínmi B6 a B12 kyselina listová znižuje hladinu homocysteínu , čo v príliš vysokej koncentrácii poškodzuje steny tepien. Kyselina listová sa podieľa na premene homocysteínu na metionín. Ak je nedostatok, môže to mať za následok srdcové infarkty, mozgové príhody alebo trombózy kvôli zvýšenej hladine homocysteínu v krvi.


Kyselina listová sa podieľa na tvorbe nových buniek a delení buniek a tým pomáha pri rýchlej regenerácii slizníc a krvných ciev. V nervovom systéme je kyselina listová potrebná na stavbu nukleových kyselín, nosičov genetickej informácie. Kyselina listová je tiež nevyhnutná na tvorbu rôznych hormónov, napríklad serotonínu.

Dodatočné parametre

Kategória: DOPLNKY VÝŽIVY
Účinky / vhodné na: Vitamíny a minerály

Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.

Pridať komentár
Nevypĺňajte toto pole: